Velký Ostrý 2010

Lokalita: Ostrý (německy Osser) je šumavská hora v oblasti Královského hvozdu, jejíž vrcholové partie leží v Bavorsku v blízkosti česko-německé hranice. Jedná se o výrazný dvojvrcholový suk, který se skládá z hraničního Velkého Ostrého (1293 m) (německy Großer Osser) a západněji ležícího Malého Ostrého (1266 m) (německy Kleiner Osser). Svou siluetou při pohledu z českých svahů Šumavy si Ostrý vysloužil přezdívku „Prsa Matky boží“. Na vrcholu Velkého Ostrého se nachází turistická chata Osserschutzhütte Haus Willmann. Z vrcholu se otevírá výtečný výhled, kterému dominuje nejvyšší hora Šumavy – Velký Javor (1453 m) a za dobré viditelnosti jsou vidět Alpy. Výchozí bod: Železná Ruda (800 m) Vzdálenost z Prahy: 170 km, 2 hod Termín: únor 2010

Po loňském zimním výstupu na Plechý, který zahájil novou tradici zimních výstupů na Šumavě, se rozhodujeme pro výstup na Velký Ostrý. Cesta vede ze Železné Rudy přes Čertovo a Černé jezero (nejhlubší jezero v ČR). Počasí není moc slavné, ale to nevadí. Snažíme se aspoň na chvíli opustit zcela turistickou cestu a prodírat se lesy, abychom tak naplnili naši představu o toulkách panenskou přírodou. Večer opět stavíme iglú. Tentokrát se nám daří najít hezké místo s přístřeškem, kde si vaříme. Ráno vyrážíme na vrchol Velkého Ostrého. Z české strany je výstup poměrně prudký. Máme pocit, že podnikáme prvovýstup a jsme na to náležitě hrdí. Široko daleko ani živáčka. Dolézáme k vrcholové chatě, kterou nepochopitelně oblézáme zprava po navršeném dříví. Když se nám podaří chatu obejít, zjišťujeme, že je chata otevřená, což jsme skutečně nečekali. Před chatou jsou do sněhu zaražené troje boby a sáňky. V tu chvíli zjišťujeme, že v chatě jí několik lidí s malými dětmi, což nás vrací zpátky na zem a trochu znehodnocuje náš „prvovýstup“. Po vydatném obědě na chatě zjišťujeme, že chata je z německé strany velmi dobře dostupná. To už se vydáváme na cestu zpět do údolí. Cestou do Hojsovi Stráže nacházíme na zemi roztrhané podělané hadry. Další půlhodinu tak trávíme spekulacemi, co se tady asi stalo. V Hojsově Stráži nasedáme na vlak a přejíždíme zpět do Železné Rudy. Po výstupu z vlaku Martin bohužel zjišťuje, že ve vlaku zapomněl své stoleté hůlky.